„Activitatea de Consiliere și Orientare în Carieră este reglementată la nivel legislativ, însă acest lucru nu reprezintă garantul funcționalității și eficienței serviciilor de consiliere și orientare în carieră în universitățile din România, dacă nu ai o echipă de specialiști dedicați, experimentati, care sa asigure aceste servicii.
La nivel liceal acest serviciu este aproape inexistent,chiar dacă se încearcă o abordare timidă de către consilierii școlari, dar imi asum când spun ca nu au experientță în consilierea si orientarea în carieră. Salut inițiativa unor profesori- diriginți care organiză ore de dirigenție pe aceasta temă invitând specialiști cu experiență in resurse umane.
Începând cu anul 2012 am început sa ne îndreptăm într-un mod deosebit asupra nevoilor de dezvoltare a adolescenților și a tinerilor studenți.
Programele pe care le-am dezvoltat: Leadership, Time Management, Vorbire în Public, Comunicare și Relaționare în context, Actorie; toate acestea i-au ajutat să-și dezvolte abilitățile, să-și creioneze aptitudinile și să-și completeze cunoștintele.
Ședințele de Time Coaching pe care le-am organizat i-au ajutat să-și identifice punctele slabe, să-și valideze punctele tari și să-și identifice cu ușurință soluțiile la problemele reale.
Consilierea și orientarea în carieră insemnă EDUCAȚIE, CUNOAȘTERE, ACCEPTARE, ÎNVĂȚARE, DEZVOLTARE și ACȚIUNE”
Doru Huțuțui – Lector, Coach și Fondator Affordhire
Activitatea noastră de Consiliere și Orientare în carieră în cifre
Încă din anul 2020, în cadrul unui proiect cu finanțare europeană, avem posibilitatea să desfășurăm activitatea de Consiliere și Orientare în Carieră pentru 242 de studenți, aceștia provenind din Universități din Romania:
- USAMV București,
- Universitatea Națională de Apărare Carol I,
- Universitatea Tehnică „ Gheorghe Asachi” din Iasi,
- Academia Forțelor Terestre „Nicolae Bălcescu ” din Sibiu,
- Universitatea Transilvania din Brașov.
Încă odată ni se confirmă faptul că acești tineri au o mare nevoie de ajutorul punctual al specialiștilor in Consilierea în Carieră.Unii dintre acești studenți și-ar fi dorit această întâlnire să fi avut loc în anii de liceu.
Numărul de studenti/ liceeni care ar fi trebuit consiliați din Romania:
- 2021-2022: 554.000 studenți
- 2020-2021: 560.500 studenți
- 2019-2020: 543.300 studenți
- 2018-2019: 533.700 studenți
- 2022-2023 : aproximativ 600 mii- liceeni
Scopul general al proiectului
Identificarea și utilizarea resurselor pentru a îndruma, instrui și dezvolta specialiști în Consilierea în Carieră care să acorde ședinte de Consiliere și Orientare în Carieră elevilor(14-18 ani) și studenților din Romania.
În urmatorii 3 ani vom dezvolta o flotă de 500 de specialisti.
- 30% ( urmatorii 5 ani) dintre elevii/părinți și studenții din Romania să participe la cel puțin o conferință de informare despre avantajele și beneficiile Consilierii în Carieră.
- 15% dintre elevii și studenții participanți la conferintele affordHire din România să beneficieze de un pachet de trei ședințe 1:1 de Consiliere în Carieră.
Te afli în momentul debutului carierei tale? Ești în căutarea unui nou traseu profesional?
Consilierea în carieră este răspunsul și cheia situației în care te afli acum! Consilierea în carieră îți oferă toate instrumentele necesare pentru a-ți atinge potențialul în dezvoltarea carierei, aducându-ți schimbarea de care ai nevoie și echilibrul între carieră și viața personală.
Acest proces are ca scop final un singur obiectiv major – schimbarea și îndrumarea în carieră, fiind necesară o implicare activă și un efort continuu care să-l consolideze.
Consilierul în carieră va fi mentorul și îndrumătorul tău în tot acest proces, ajutându-te să îți stabilești obiectivul final și să te sprijine pentru a găsi răspunsurile și soluțiile de care ai nevoie.
Îți va oferi sfaturi și direcții valoroase în procesul de șlefuire a traseului profesional în care tu ești protagonist!
Va fi puntea ta câtre Angajator!
Context economic şi legislativ
Uniunea Europeană definește conceptul de consiliere de calitate în scopul sprijinirii învățării pe toată durata vieții, incluziunii și echității sociale, mobilității și angajabilității, ca una dintre componentele cheie în scopul dezvoltării unei societăți bazate pe cunoaștere încă din 2000, odată cu lansarea Strategiei Lisabona 20102, concept subliniat și în Memorandumul cu privire la Învățarea pe Tot Parcursul Vieții.
De asemenea, Procesul Bologna recunoaște consilierea și orientarea în carieră ca un element definitoriu în discursurile dezbătute pe latura socială a educației, definită astfel: ”Dimensiunea socială cuprinde măsuri adoptate de guverne pentru a ajuta studenţii, mai ales pe cei provenind din grupuri sociale dezavantajate, precum şi pentru a asigura servicii de orientare şi consiliere în vederea lărgirii accesului la învăţământ superior”
(Comunicatul de la Bergen, 2005).
Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD), surprinde în unul dintre rapoartele sale cele mai importante din domeniul educației și angajabilității de la debutul deceniului trecut –
”De la educația timpurie la viața în câmpul muncii – o tranziție funcțională”, subliniază faptul că piețele de muncă naționale și, în contextul actual, cele globale, sunt factori decisivi care influențează tranziția de la educație la piața muncii, însă totodată recunoaște faptul că informarea corectă și consilierea și orientarea în carieră reprezintă factori cheie care pot influența această tranziție.
În România, garanția serviciilor de consiliere și orientare în carieră pentru studenți a fost introdusă prima oara la nivel național în sistemul de învățământ superior odată cu Ordinul de Ministru 3235 publicat la 10 februarie 2005 care specifica faptul că ”Universităţile înfiinţează centre de consiliere şi orientare în carieră pentru a-i sprijini pe studenţi să ia decizii adecvate în structurarea propriei traiectorii de formare”.
Odată cu Legea Educației Naționale nr. 1/2011, apare și definiția consilierii și orientării în carieră – ”Art. 350 – (1) Consilierea și orientarea carierei pe tot parcursul vieții se referă la totalitatea serviciilor și activităților care asistă persoanele de orice vârstă și în oricemoment al existenței lor să facă alegeri în sfera educațională, de formare sau muncă și să își gestioneze cariera”.
De asemenea, legea prevede un alt aspect important legat de accesul la serviciile de consiliere și orientare în carieră – ”Art. 351. — Statul asigură accesul gratuit la servicii de consiliere și orientare în carieră tuturor elevilor, studenților și persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă”.
Analiza funcționării serviciilor de Consiliere și Orientare în carieră
„Chiar dacă sunt reglementate la nivel legislativ, acest lucru nu reprezintă girul funcționalității și eficienței serviciilor de consiliere și orientare în carieră în toate universitățile din România.
Dorind să analizeze acest aspect, ANOSR a transmis în luna ianuarie a acestui an adrese prin care a solicitat universităților din România, în baza legii 544/2004 privind liberul acces la informații de interes public, informații despre serviciile de consiliere și orientare în carieră furnizate de acestea. Deși legea obligă instituțiile să răspundă în termen de maxim 30 de zile la aceste solicitări, până la data realizării acestei analize (10 martie) nu au răspuns decât 22 de universități ”.
„Întrebând universitățile câți angajați având ocupația de psiholog în specialitatea consiliere psihologică (COR 263402), de psiholog în specialitatea psihoterapie (COR 263403) sau consilier al carierei (COR 242306), ANOSR a aflat că universitățile au, în medie, 1,9 angajați pe universitate cu aceste ocupații (42 de angajați în 22 de universități).
Din numărul total al acestora, procentul celor care sunt angajați cu normă întreagă este de 78,5%, ceea ce arată că aproape un sfert dintre ei sunt angajați cu normă parțială (21,5%).”
Sursa ANOSR 2014